pexels-photo-94436-large

Metoda MinnieMaud po raz pierwszy pojawiła się w 2012 roku na portalu Your Eatopia jako zestaw wytycznych dla osób z zaburzeniami odżywiania się oraz wszystkich, którzy swoje nawyki żywieniowe postrzegają jako potencjalnie ryzykowne dla zdrowia. Autorką metody jest Gwyneth Olwyn – rzecznik praw pacjenta z Kanady, która od wielu lat interesuje się badaniami z dziedziny leczenia zaburzeń odżywiania. Na podstawie własnego doświadczenia, analizy najnowszych badań i dostępnych metod leczenia, G. Olwyn opracowała zasady, mające ułatwić pacjentom wychodzenie z zaburzeń odżywiania się. Metoda MinnieMaud opiera się na połączeniu wyników Minnesockiego Eksperymentu Głodowego (Minnesota Starvation Experiment) oraz założeń prorodzinnej terapii Maudlsey.


„Minnie” – Minnesota Starvation Experiment (MSE)

W 1944 r. naukowcy z USA przeprowadzili eksperyment, którego wyniki miały pomóc europejskim ofiarom II wojny światowej jak najszybciej zregenerować się po okresie niedostatku pożywienia. 36 zdrowych mężczyzn dobrowolnie poddało się wielotygodniowym badaniom mającym na celu doprowadzenie ich uczestników do skrajnego niedożywienia oraz późniejszą regenerację ich organizmów. Badani spożywali posiłki pokrywające 50% ich dziennego zapotrzebowania energetycznego przez 24 tygodnie. Eksperyment wykazał w jaki sposób funkcjonuje organizm podczas długotrwałej obniżonej podaży kalorycznej oraz jak wygląda proces zdrowienia i powrotu do optymalnej wagi u osób skrajnie niedożywionych.

Gwyneth Olwyn zwraca szczególną uwagę na 3 wnioski wynikające z MSE:

  • Długotrwały głód wpływa destrukcyjnie na funkcjonowanie psychiczne człowieka.
    Uczestnicy MSE wykazywali oznaki społecznej alienacji, uogólnionego niepokoju, depresji, zaabsorbowania tematem jedzenia (część w czasie wolnym czytała książki kucharskie, część zastanawiała się pracą kucharza).  W końcowej fazie eksperymentu niektórzy uczestnicy doświadczali objawów psychotycznych, lęku panicznego   i paranoi.
    Psychologiczne funkcjonowanie i kondycja osób głodzonych jest rezultatem wyniszczenia organizmu (w tym układu nerwowego). Autorka MinnieMaud podkreśla, że u osób z zaburzeniami odżywiania pewne zachowania i sposób myślenia nie są przyczyną choroby, tylko skutkiem zmian zachodzących w organizmie na skutek niedoboru energetycznego.
  • Ilości jedzenia potrzebne do odbudowy organizmu wielokrotnie przekraczają standardowe dzienne zapotrzebowanie dla masy i wzrostu osoby niedożywionej.
    U prawie wszystkich uczestników MSE w okresie regeneracji organizmu pojawił się tzw. “extreme hunger”. Zjawisko to polega na odczuwaniu głodu mimo zaspokajania właściwego dla masy i wzrostu dziennego zapotrzebowania energetycznego oraz regularności posiłków. Pojawia się wtedy, gdy niedobory w organizmie są na tyle znaczne, że sygnały zapotrzebowania na energię zagłuszają sygnał uczucia sytości płynący z układu trawiennego do mózgu. Osoby wychodzące z zaburzeń odżywiania się potrzebują energii nie tylko do odbudowy organizmu (m.in. tkanki nerwowej, kostnej, mięśniowej, organów wewnętrznych), ale przede wszystkim do normalizacji wszystkich funkcji biologicznych zachodzących w ciele. Niemal wszyscy pacjenci w okresie zdrowienia doświadczają “extreme hunger”, w efekcie którego spożywają dziennie 4000, 6000, a nawet 10000 kcal i więcej. Jest to całkowicie normalne zjawisko, które z czasem zanika.
  • Po okresie rekonwalescencji apetyt I masa ciała wracają do normy.

Wszyscy uczestnicy MSP powrócili do swojej optymalnej dla zdrowia masy ciała maksymalnie 1 rok po zakończeniu eksperymentu. Nawet jeśli w okresie zwiększonego zapotrzebowania energetycznego przybrali na wadze ponad miarę, to gdy apetyt i metabolizm się unormował, ich masa zmniejszyła się.

“Maud”  – Maudsley Protocols

O podejściu Maudsley pisaliśmy parę miesięcy temu. [http://glodne.pl/podejscie-maudsley-czyli-terapia-prorodzinna-zaburzen-odzywiania-sie/] Ponieważ metoda MinnieMaud skierowana jest głównie do osób dorosłych, z terapii Maudsley czerpie główne założenia, ponieważ struktura rodziny i plan dnia osób dorosłych (zwłaszcza młodych) często uniemożliwia bliskim sprawowanie kontroli i aktywne towarzyszenie w zdrowieniu.

MINNIEMAUD – METODA

Bazując na wynikach eksperymentu Minnesota oraz skuteczności skierowanego do dzieci i młodzieży podejścia Maudsley, Gwyneth Olwyn sformułowała zasady, jakimi na swojej drodze do zdrowia powinni kierować się dorośli cierpiący na zaburzenia odżywiania się.

ZASADY MINNIEMAUD

1.      Każdego dnia spożywaj przynajmniej minimalną ilość kalorii przewidzianą dla Twojego wieku, wagi i wzrostu. Jest to minimum,     którego potrzebuje Twój organizm, jednak zachęcam, aby było to więcej. Nigdy nie ograniczaj spożycia kalorii poniżej tej normy.

2.       Przestań się ważyć i mierzyć. Zmień ubrania na luźne i elastyczne. Nawrót jest mniej prawdopodobny, jeśli nie monitorujesz swojej wagi i wymiarów.

3.       Przestań ćwiczyć. Twój organizm potrzebuje czasu i spokoju, aby w pełni się zregenerować.

W uzupełnieniu do tych jasnych, jednak bardzo trudnych do przestrzegania reguł, istnieje również potrzeba podkreślenia, że restrykcyjne zaburzenia odżywiania to także schorzenia neurobiologiczne. Przyrost masy ciała nie jest sam w sobie wskaźnikiem zdrowienia. Mając na uwadze jedynie wagę możemy mówić o chorobie aktywnej bądź w remisji, lecz nigdy o wyzdrowieniu.

Aby osiągnąć trwałą remisję, należy być przygotowanym na odczuwanie silnego lęku związanego z nierestrykcyjnym jedzeniem i przyrostem masy ciała. Jest to naturalny, choć przykry i uciążliwy element zdrowienia.

W trakcie trwania choroby wypróbowałeś wiele nieprzystosowawczych sposobów unikania tego lęku (diety, ćwiczenia, naprzemienne jedzenie restrykcyjne i napadowe itp.). Bardzo pomocne na etapie zdrowienia jest posiadanie przewodnika, który pomoże Ci nauczyć się bardziej przystosowawczych technik radzenia sobie z niepokojem.

Elementy terapii behawioralno-poznawczej, dialektyczno-behawioralnej (DBT) oraz różne techniki behawioralne (m.in. technika ekspozycji i powstrzymywania reakcji ERP) to przydatne metody, z których Ty i Twój terapeuta możecie czerpać w procesie leczenia.

JAK OSZACOWAĆ SWOJE MINIMALNE ZAPOTRZEBOWANIE ENERGETYCZNE?

2500 KCAL
Potrzebujesz 2500kcal dziennie, jeśli:

·         Jesteś kobietą w wieku powyżej 25 lat oraz mierzysz 152,4 – 173 cm.

·         Twój cykl menstruacyjny uległ zatrzymaniu
I/LUB

·         Masz inne symptomy niedożywienia, takie jak: uczucie zimna, zmęczenia, omdlenia, utrata włosów, łamliwe paznokcie, matowa i sucha skóra.

·         Nawet jeśli masz niedowagę/odchudzałaś się przez krótki czas (kilka miesięcy), możesz stosować się do tych wytycznych. “Niedowagę” należy tutaj rozumieć nie jako pomiar kliniczny, tylko jako stosunek obecnej masy ciała do masy odpowiedniej dla Twojego wieku i wzrostu.

3000 KCAL
Potrzebujesz 3000kcal dziennie, jeśli:

Jesteś kobietą w wieku poniżej 25 lat oraz mierzysz 152,4 – 173 cm
LUB
Jesteś mężczyzną w wieku powyżej 25 lat oraz mierzysz 162,5 – 183 cm.

·         Twój cykl menstruacyjny uległ zatrzymaniu
I/LUB

·         Masz inne symptomy niedożywienia, takie jak: uczucie zimna, zmęczenia, omdlenia, utrata włosów, łamliwe paznokcie, matowa i sucha skóra.

·         Nawet jeśli masz niedowagę/odchudzałeś/aś się przez krótki czas (kilka miesięcy), możesz stosować się do tych wytycznych. “Niedowagę” należy tutaj rozumieć nie jako pomiar kliniczny, tylko jako stosunek obecnej masy ciała do masy odpowiedniej dla Twojego wieku i wzrostu.

3500 KCAL
Potrzebujesz 3500kcal dziennie, jeśli

·         Jesteś mężczyzną w wieku poniżej 25 lat oraz mierzysz 162,5 – 183 cm
LUB
Jesteś kobietą masz małe dziecko i/lub Twojemu życiu towarzyszy inna nieunikniona aktywność fizyczna (np. związana z pracą).

·         Twój cykl menstruacyjny uległ zatrzymaniu
I/LUB

·         Masz inne symptomy niedożywienia, takie jak: uczucie zimna, zmęczenia, omdlenia, utrata włosów, łamliwe paznokcie, matowa i sucha skóra.

·         Nawet jeśli masz niedowagę/odchudzałeś/aś się przez krótki czas (kilka miesięcy), możesz stosować się do tych wytycznych. “Niedowagę” należy tutaj rozumieć nie jako pomiar kliniczny, tylko jako stosunek obecnej masy ciała do masy odpowiedniej dla Twojego wieku i wzrostu.

Jeżeli jesteś wyższy/a niż przewidują przedziały, dodaj 200kcal do zapotrzebowania dobranego do Twojego wieku i płci.

Jeżeli jesteś niższy/a, możesz jeść 200kcal dziennie mniej, jednakże powyższe zalecenia dotyczą minimalnej liczby kcal wskazanej do dziennego spożycia w procesie zdrowienia. Wszyscy użytkownicy metody MinnieMaud mogą (i powinni, jeśli czują taką potrzebę), przyjmować więcej niż wskazane dla nich minimum.

Podsumowanie

Metoda MinnieMaud może wzbudzać kontrowersje, jednakże należy podkreślić, że nie stosuje się jej jako metody leczenia zaburzeń odżywiania się.
MMM jest techniką mogącą wspierać dorosłe osoby leczące się z zaburzeń odżywiania w wyborze sposobu żywienia i obliczania zapotrzebowania energetycznego. Opracowane przez autorkę wytyczne są uzasadnione naukowo i mogą być z powodzeniem stosowane w procesie wychodzenia z ostrej fazy zaburzeń odżywiania się (czyli fazy, w której widoczne są symptomy niedożywienia organizmu).
Natomiast niezbędnym elementem leczenia zaburzeń odżywiania się jest psychoterapia, w trakcie której klient może zmieniać schematy funkcjonowania, wykształcić nowe umiejętności radzenia sobie z trudnościami oraz budować dojrzałą tożsamość

autorka: Dorota Olczak, psycholog

Stażystka Fundacji Zobacz… JESTEM

Przeczytaj też